Beton má mnoho tváří a jednou z nich je i terrazzo (známé i jako teraco). Ve stavebnictví se s ním setkáváme obrovskou spoustu let. Kombinuje vynikající pevnost, odolnost, trvanlivost, ale také krásu kameniva. Nejčastěji jej můžeme vidět v podobě dlažby. Pojďme se s teracem seznámit blíže!
Co je terrazzo (teraco)?
Teraco, nebo také z italštiny terrazzo, je směs cementu, barviv a speciálních kamenných drtí (např. ze žuly, křemene nebo mramoru), která má široké uplatnění ve stavebnictví. Někdy bývá označováno také jako umělý kámen. Naši předci jej znali již před 4000 lety a za tu dobu prošlo dlouhým vývojem.
Dříve jsme se s teracem setkávali na stavbách ve formě litého teraca = jednolitých ploch, ve všech možných podobách. Tyto terrazzo podlahy se vyznačovaly perfektním řemeslným provedením, absolutní rovinou, a především jednou ze základních výborných vlastností teraca – obrovskou variabilitou ve vzorech, kresbách a barvách, s možností snadného vytváření obrazců či dělení ploch v podlahách. Nevýhodou však bylo dlouhé zdržení na stavbách, kdy nalitá teracová směs musela na místě vytvrdnout, aby se následně mohlo provést broušení, leštění a dalších finální postupy. V dnešní době je však výroba teraca mnohem rozvinutější a jeho užívání tedy efektivní a rychlé.
Jednička v odolnosti
Jak už jsme zmiňovali na samotném začátku, největší výhodou teraca je jeho odolnost, kterou prověřila i sama historie. Teracové mozaiky byly hojně používány už od 18. století a to např. na benátských chodnících. Tento tradiční materiál je správnou volbou, pokud hledáte kvalitu, která vydrží několik generací. Je proto vhodný zejména do administrativních budov, bytových domů nebo nákupních center. Zkrátka všude, kde se pohybuje větší koncentrace lidí a podlahy tak dostávají zabrat.
Je z něj vyroben dokonce i Hollywoodský chodník slávy! V poslední době se však teraco dlažba stále více používá také v koupelnách obyčejných domácností nebo při výstavbě rodinných domků (ideální je například v případě vstupních schodů do domu nebo jako dlažba na terase). Ale ať už je terrazzo použito ve venkovních či vnitřních prostorách, zaujme svým přírodním vzhledem, který připomíná kámen.
Jak se dělá teraco…
Zajímá vás, jak se tento neuvěřitelně odolný materiál dostane až k vám do koupelny na podlahu? Nejprve se smíchají různé frakce a barevné odstíny drtí, které si určí architekt či investor. Podklad neboli plocha, na kterou bude terazo položeno, musí být řádně očištěn a zbaven případných nánosů stavebních hmot.
Po pěti dnech po položení podlahy se začne brousit. Tento proces se provádí diamantovými plošnými bruskami za stálého omývání vodou. Druhé broušení povrchu se uskutečňuje těsně před dokončením objektu, když je již povrch bez kazů a pohledově uspokojivý. Jemné póry a drobné kaverny se po broušení v další fázi zatřou cementovou kaší plněnou případně i barvivem. Po omytí a vyschnutí se podlaha napustí ředěnou lněnou fermeží pro oživení barvy.
Údržba? Méně náročnou si nelze představit!
Dalším významným plusem terrazzo materiálu je jeho jednoduchá údržba. Stačí používat čistící prostředky na bázi mýdla, jelikož jeho povrch je vždy ošetřen impregnací, která snižuje nasákavost a zabraňuje tak pronikání nečistot. Kromě toho impregnace dodává povrchu lesk a dlouhodobě zdůrazňuje kresbu kameniva daného teraco dekoru.
Ale jak vyčistit teraco, pokud po letech používání vypadá zašle, jsou na něm mastné skvrny nebo jiné výrazné nečistoty? Ve většině případů to zvládnete i bez speciálních prostředků. Možná vás překvapí, jak dobrý čisticí účinek má obyčejný lihový ocet smíchaný s teplou vodou (poměr 1:1). V průběhu čištění je důležité vodu průběžně měnit a udržovat ji teplou. Na pomoc si vezměte obyčejný hadr, popřípadě kartáč s jemnějším vlasem. Drátěnky či hrubé kartáče by mohly povrch teraca poškrábat. Nakonec podlahu omyjte čistou vodou. Pokud preferujete chemické cesty, doporučujeme klasické čistící leštící pasty na kamenné povrchy, volně dostupné na trhu.
Terrazzo je vskutku moderní materiál, který díky svým vynikajícím vlastnostem i zajímavému vzhledu osloví nejednoho zákazníka. Propadli jste jeho kouzlu i vy?