Home office v Česku sice není žádnou novinkou, ale mnoho firem je odmítala. Důvod? Žádná kontrola nad zaměstnanci. Přitom práce z domu nabízí mnohem efektivnější práci než každodenní dojíždění do společných prostor. Ať už jste si zvolila home office dobrovolně nebo jste byla přinucena covidovou dobou, s našimi tipy zjistíte, že to není až takový horror. Máme pro vás hned 11 tipů, jak zvládnout home office.
1. Vytvořte si „svou home office kancelář“
Než se vrhnete do plnění svých pracovních povinností, připravte si adekvátní prostor. Na práci z postele raději rychle zapomeňte, protože není efektivní a neprospívá ani vaší fyzické pohodě. Není nutné si zřizovat rovnou celou místnost pro práci, ale svůj jedinečný pracovní kout rozhodně potřebujete. Rozhodně nechcete sklízet veškeré dokumenty, laptop, poznámky a další věci z kuchyňského stolu, aby se mohla najíst vaše rodina. Rozhodně vás nepotěší ani výměna u počítače, když se váš puberťák vrátí ze školy domů. Vyzkoušejte také homeoffice za zahrady.
2. Udělejte si pohodlí
Jak by měl pracovní kout vypadat? Tak, abyste se v něm cítila příjemně a bezpečně. Rozhodně potřebujete dostatek prostoru, světla, pohodlnou židli, která nezničí vaše záda, a stabilní stůl pro laptop a poznámky. Pokud vám to pomůže, vytiskněte si kalendář, motivační citát nebo rozvrh pracovní doby. Někoho motivuje i správně zvolená hudba, která vás udrží soustředěné. Díky ní navíc neuslyšíte ostatní členy domácnosti, což se hodí, pokud máte děti, které se věčně hádají nebo milovníka sportu u televize.
Navodit atmosféru můžete i dalšími způsoby – zapalte si svíčku, přidejte vonný olej do aromadifuzéru, otevřete okna pro čerstvý vzduch… prostě cokoli, co vám bude příjemné. Na rozdíl od práce v kanceláři máte moc vybrat si dekorace, osvětlení a všechno potřebné. Navíc nebudete nikoho omezovat nebo obtěžovat hudbou, vůní nebo teplotou v místnosti. Jste královnou svého pracovního prostoru!
3. Zbavte se všeho rušivého
Pokud víte, že se špatně soustředíte, zbavte se všeho rušivého. Nepracujte u televize, vyhýbejte se dětskému pokojíčku a už vůbec nepracujte poblíž kuchyně, kde se pohybuje přes den nejvíc lidí z domácnosti. Při práci z domova byste si měla vytvořit takové prostředí, ve kterém vás nebude nic rušit. Pomáhá k tomu i vyhradit si přesný prostor, kde budete pouze pracovat. Uvidíte, že problém, jak zvládnout home office, vyřešíte snadno.
4. Nastavte si svůj denní režim
Jaká je největší výzva na home office? Vytvořit si svou denní rutinu a dodržovat ji. Svou pracovní dobu si určete s ohledem na to, kdy jste nejvíce efektivní, ale nezapomeňte, kdy potřebujete komunikovat s kolegy. Nadřízený s vámi nebude mít online meeting v 9 hodin večer jen kvůli tomu, že jste noční sova a ráda pracujete v nočních hodinách. Většina lidí je nejaktivnější v ranních hodinách mezi 6-8 hodinou, kdy byste měla dělat práci, na kterou se potřebujete nejvíce soustředit. Od 8 hodin vám totiž mohou začít volat zákazníci, obchodní partneři nebo kolegové z práce. Nezapomeňte o své pracovní době říct i kolegům, aby věděli, kdy se na vás mohou obrátit.
5. Při home office myslete i na rodinu
Jak zvládnout home office s rodinou? Rozhodně při home office nezanedbávejte svou drahou polovičku ani děti. Aby vás děti nerušily během pracovní doby, vytvořte jim rozvrh, kde uvidí, kdy se na vás mohou obrátit. Do tohoto rozvrhu zahrňte i dobu, kdy se jim budete věnovat vy a dobu, kdy jim svůj čas věnuje váš partner či partnerka.
6. Připravte se, jako byste šla do práce
Práce z domova přímo vybízí k tomu, abyste celý den proseděla v pyžamu nebo v teplákách. Rozcuchaná, nenalíčená, neupravená. Ano, je to pohodlné a z hlediska času také úsporné, ale i taková maličkost jako je neupravenost vás může svádět k nižším výkonům a prokrastinaci. Váš mozek se nenaladí na pracovní mód, protože nemusí. Pyžamo nutí mozek přemýšlet o spánku a tepláky o relaxaci.
Nemusíte si hned dělat lokny, pasovat se do nepohodlného kostýmku nebo sedět celý den v lodičkách. Vytvořte si svůj pracovní casual dress code, který váš mozek naladí na pracovní vlnu. Oblečení, ve kterém se budete cítit sebevědomě a pohodlně zároveň.
7. Plánujte a rozdělte si práci do sekcí
Nesnažte se jet v zápřahu celý den. Rozdělte si práci podle toho, jak se zvládáte soustředit. Pokud máte po probuzení problém se soustředit, začněte nejdříve jednodušší agendou. Postupně svůj mozek dostanete do módy, kdy zvládne přemýšlet i nad složitými kreativními úkoly. S rozdělením práce můžete začít i den předem. Každý den si ke konci pracovní směny udělejte plán na následující den, ať víte, co všechno musíte stihnout, a jak si práci rozložit do jednotlivých sekcí. Tím nejnáročnějším začněte ideálně dopoledne, ať nejste ve stresu, že nestihnete úkol splnit nebo odevzdat včas.
8. Dodržujte pauzu na oběd
Nejčastější chyba při práci na home office je hladovění. Nesnažte se celý den pracovat o hladu. I v práci máte pauzy na oběd či svačinu. Standardně se ráno nasnídejte, udělejte si v klidu kávu nebo čaj, a o poledni si dejte něco dobrého k obědu. Uvidíte, že přestávka vám jenom pomůže. Další častou chybou je jídlo u počítače. Ano, můžete u oběda kontrolovat e-maily, ale proč? Opět budete jenom pracovat a neodpočinete si. Kdybyste byla v kanceláři, určitě zajdete s kolegyní do kantýny nebo do nejbližší restaurace na něco dobrého.
9. Nezapomeňte na kontakt s kolegyněmi
I přesto, že pracujete z domu, můžete si se svými kolegyněmi psát. Práce na home office neznamená sólo jízdu na samotce. Nebojte se napsat kolegyni, jak se má nebo co dělala o víkendu. Lidský kontakt je velice důležitý. Klidně si domluvte společný čaj, víno nebo procházku.
10. Na call buďte vždy připravená
Pokud váš čeká pracovní call, připravte se na něj včas. Nezapomeňte, že na rozdíl od klasického telefonního hovoru můžete být vidět na kameře. Tomu se snažte přizpůsobit nejenom sebe, ale také své okolí. Při první vlně covidu se nejedné paní stalo, že seděla před počítačem bez podprsenky nebo pouze v ní. Pánové zase často seděli pouze v trenkách a košili. Zkontrolujte si také své pracovní pozadí. Určitě nechcete, aby vaši fotku v plavkách z dovolené viděli kolegové.
Na hovor se vždy přihlaste o trochu dříve, abyste se přesvědčila, že vám funguje kamera i mikrofon. Při videohovorech záleží na správném osvětlení, proto není ideální sedět zády k oknu. Správnou měkkost dodá vaší tváři i lampička se stínítkem. Bílé světlo vám navíc pomůže se soustředit a zlepší náladu.
Kdo je připraven, nestresuje.
11. Aplikace s rozvahou
Pokud se necháte snadno lapit do dění na sociálních sítí, nezapínejte je. Obecně platí, že je lepší otevírat pouze aplikace, které při práci využijete. A i s těmi pracovními to nepřehánějte! Pokud i tak máte pocit, že vám práce trvá příliš dlouho, vyzkoušejte tima tracker, který vám může pomoci s lepším plánováním pracovní doby. Vybrat si můžete hned z několika programů zdarma. Nejznámější je například Toggl nebo PrimaERP, který monitoruje i docházku. Oblíbené je také Frello, které je v češtině.
Nemáte doma klid na práci, a nevíte, jak zvládnout home office? Vyzkoušejte co-working, kavárnu nebo pronájem pracovny. Vypadnete z domácího prostředí a třeba poznáte i nové tváře.
A nezapomeňte, že každá z nás je jiná. Jak zvládáte práci na home office vy?
Foto: Shutterstock
Pingback: Pracujete na home office? Vezměte si práci na terasu! - Prožijeme.cz